Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia 190: Dwie mijanki są pewne, trwają zabiegi o trzecią

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
06-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-03-2025

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia 190: Dwie mijanki są pewne, trwają zabiegi o trzecią
fot. Przemysław BrychStacja Bielsko-Biała Wapienica na linii 190
Podczas odbudowy odcinka Bielsko-Biała Główna – Skoczów powinno się wykonać trzy mijanki zamiast dwóch, inaczej przepustowość linii nie będzie wystarczająca – alarmują społecznicy skupieni wokół portalu „Koleje Śląska Cieszyńskiego”. PKP PLK są zdania, że wystarczą dwa miejsca krzyżowania pociągów. Obie strony różnią się też w propozycjach rozwiązań dla odcinka Skoczów – Goleszów, który już dziś staje się wąskim gardłem przy intensywnym ruchu.

Od czasu naszego ostatniego tekstu na temat odcinka Bielsko-Biała Główna – Skoczów, opublikowanego w sierpniu ubiegłego roku, sytuacja uległa częściowej zmianie. Jej kierunek jest dobry, jednak zakres – w ocenie zaangażowanych w reaktywację linii działaczy społecznych – niewystarczający. Zamiast planowanej początkowo jednej mijanki w Jaworzu Jasienicy PKP PLK planują obecnie budowę dwóch, położonych w miejscu nieczynnych stacji: Bielsko-Biała Wapienica i Pogórze. Dodatkowo zrezygnowano z rozdzielenia w tej ostatniej lokalizacji peronu i toru dodatkowego – będzie więc możliwe np. wyprzedzanie pociągów regionalnych podczas wymiany pasażerów.

PKP PLK: Trzecia mijanka? Wykluczone

Skupieni wokół portalu „Koleje Śląska Cieszyńskiego” aktywiści twierdzą, że – zważywszy na rosnący ruch pociągów oraz plany spółki PKP Intercity, która zamierza ponownie skierować przez odcinek Bielsko – Skoczów pociągi dalekobieżne do Wisły – konieczna będzie odbudowa stacji bądź budowa mijanki także w Jaworzu Jasienicy. Dopiero trzy miejsca, w których można byłoby krzyżować pociągi, pozwoliłyby na pomieszczenie wszystkich połączeń, których uruchomienie planują przewoźnicy i organizatorzy. Dotychczasowe zabiegi o dalsze zwiększenie zakresu inwestycji – między innymi poprzez udział w spotkaniach konsultacyjnych – nie przyniosły jednak rezultatu.

Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK przyznaje, że zmiana dotycząca zaprojektowania dwóch mijanek w Bielsku-Białej Wapienicy i Pogórzu, zamiast jednej w Jaworzu Jasienicy, nastąpiła na wniosek śląskiego Urzędu Marszałkowskiego. – Po szczegółowych analizach rozkładu jazdy nie bierzemy pod uwagę odbudowy trzeciej mijanki w Jaworzu Jasienicy – stwierdza jednocześnie.

Skoczów – Goleszów: zamiast posterunku będzie SBL

Konieczna w celu dostosowania przepustowości do przewidywanego popytu byłaby – według zainteresowanych sprawą społeczników – także inwestycja na dalszym, zmodernizowanym już odcinku linii 190: wykonanie automatycznego posterunku odstępowego między Skoczowem a Goleszowem. Po jego oddaniu do użytku pociągi w kierunku Goleszowa, w którym od linii do Cieszyna odgałęzia się linia 191 do Wisły Głębce, będą mogły być wyprawiane w odstępach krótszych niż 8 minut. Dzięki temu rozkład jazdy będzie mógł być kształtowany bardziej elastycznie, a czas przejazdu poszczególnych pociągów – ulec skróceniu. Odcinek ten już dziś bywa w godzinach szczytu wąskim gardłem – a po uruchomieniu pociągów od strony Bielska-Białej do Cieszyna i Wisły potrzeby staną się jeszcze większe.

W tym ostatnim przypadku problemem będzie jednak trwałość projektu unijnego. Dofinansowana przez UE rewitalizacja fragmentów linii kolejowych 694, 157, 190 i 191, tworzących ciąg Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce (wartość prawie 460 mln zł, z czego 85% pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) zakończyła się w grudniu roku 2022, a okres trwałości przedsięwzięcia zakończy się – jak informują PKP PLK – dopiero w styczniu 2029 r. Jego częścią była budowa Lokalnego Centrum Sterowania w Skoczowie (w którym utworzenie dodatkowego posterunku wymagałoby modyfikacji). Zdaniem społeczników ze Śląska Cieszyńskiego PKP PLK powinny podjąć negocjacje z Komisją Europejską na temat jego skrócenia.

Problem odcinka Skoczów – Goleszów zarządca infrastruktury chce jednak rozwiązać w inny sposób. – W ramach środków Krajowego Programu Kolejowego na 2028 r. przewidziane jest do realizacji zadanie „Zabudowa SBL na szlaku Skoczów – Goleszów”. Samoczynna blokada liniowa jest odpowiednim rozwiązaniem, które pozwoli na poprawę przepustowości i możliwość częstszego kursowania pociągów po realizacji zadania z Programu Kolej+ na linii Bielsko-Biała – Skoczów – przekonuje Głowacka.

Czy „wersja minimum” wystarczy?

Nawet przy założeniu, że PKP PLK chciałyby zrealizować postulaty działaczy lokalnych – potrzeba byłoby zwiększenia środków na inwestycję. Dla ograniczenia kosztów mijanka Jaworze Jasienica mogłaby powstać z materiałów staroużytecznych, których zarządcy infrastruktury nie powinno brakować.

– Wykonanie tej inwestycji w wersji minimum doprowadzi do wydania publicznych pieniędzy w sposób, który nie zaspokoi w pełni potrzeb mieszkańców, a czas przejazdu nie będzie konkurencyjny – przestrzega lokalny działacz społeczny Przemysław Brych, znany w mediach społecznościowych jako Konduktor Przemek. Jak uważa, niewykonanie trzeciej mijanki oraz posterunku do 2029 r. (wtedy ma zakończyć się dofinansowana z programu Kolej Plus reaktywacja odcinka Bielsko – Skoczów) doprowadzi do konieczności uciążliwego zamykania linii w późniejszych latach w celu uzupełnienia jej o te elementy.

Tymczasem przygotowania do rewitalizacji odcinka Bielsko-Biała Główna – Skoczów są w toku. – 15 lipca 2024 r. podpisaliśmy z wykonawcą umowę na realizację dokumentacji projektowej dla odbudowy linii kolejowej. Prace projektowe zaplanowano do 2027 r. Roboty budowlane są przewidziane na lata 2027-2029 – przypomina rozmówczyni RK. Nie wspomina o tym, by przed realizacją inwestycji rysowały się jakiekolwiek zagrożenia np. natury finansowej. Prace projektowe wykonuje konsorcjum firm Koltech Infra oraz Infrares.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5